چرا باید سینمای مستند و «سینماحقیقت» را جدی گرفت؟

نمایش مستندهایی که موضوع خاص دارند در جشنواره «سینماحقیقت» یک فرصت است، فرصت برای مدیران، دستگاههای حاکمیتی و نخبگان که ایران را بشناسند.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی ایران است، در میان کشورهای خاورمیانه «سینماحقیقت» یک رخداد الگوست، در آسیا، کدام جشنواره فیلم مستند به اندازه «سینماحقیقت» معتبر و تاثیرگذار است؟ «سینماحقیقت» همتراز با مهمترین جشنوارههای بینالمللی سینمای مستند پیش رفته و کوشیده موثر، کشف کننده و جسورانه باشد. یکی از امتیازهای «سینماحقیقت» نسبت به جشنوارههای دیگر کشور این است که میتواند به دلیل ماهیت و ذات خود، موتور حرکت و آگاهی بخش در حوزههایی باشد، در حوزههایی چراغ را روی مسائل جامعه بیافکند و هشدار بدهد، مدیران، سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان را نسبت به آنچه وجود دارد و مغفول مانده آشنا کرده و مسیر را برای حل مشکلات و خروج از بحرانهای مقطعی باز کند. در دوره قبل مستندهای «قوی دل» (علی فراهانی صدر) و «خانواده خلج» (مریم الهامیان و مصطفی حاجی قاسمی) از این منظر دارای اهمیت بودند. و در این دوره مستندهایی وجود دارد که مسائل اجتماعی و فضاهای ملتهبی از جامعه را نشانه رفته، ساخت چنین آثاری اولا نشان دهنده بضاعت فضای فرهنگی و سعه صدر نظام است.
در فیلم «خاک مادر» ساخته محسن اسلامزاده که در بخش خارج از مسابقه روی پرده میرود، اسلام زاده به موضوعی پرداخته که شاید کمتر فیلمسازی جرات نزدیک شدن به آن را داشته است، او که سال ها روی موضوع سیستان و بحران های جنوب ایران کار کرده و در «پاییز 50 سالگی» به استراتژی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخته، در «خاک مادر» با جسارت به نقد عملکرد یک بخش از نظام پرداخته و کاستیها را روایت کرده است. در شرایط امروز، با توجه به مطالبات عمومی درباره شفاف سازی، مستند «خاک مادر» یک الگوی نقد درست است.جشنواره «سینماحقیقت» یکشنبه 25 آذرماه به کار خود پایان خواهد داد، اما سینمای مستند ایران زنده است، سینمایی که مهمترین ویترین آن «سینماحقیقت» است. جشنوارهای که فارغ از بازیهای سینمای داستانی و توجه به زرق و برق بازار، میکوشد راوی حقیقت باشد که حضرت علی (ع) میفرماید: «حقیقت بهترین راهنماست»
منبع: خبرگزاری فارس