سه شنبه 04 دي 1403   |   اخبار مرکز ، مستند    |    خط القعر ، فرشاد اکتسابی

«خط‌القعر» به دلیل بی‌طرفانه بودن روایت، پرمخاطب شد

«خط‌القعر» به دلیل بی‌طرفانه بودن روایت، پرمخاطب شد

کارگردان مستند «خط‌القعر» با اشاره به اینکه مستندهای هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» جسورانه‌تر از دوره‌های پیشین بود، بر بی طرفانه بودن روایت فیلمش تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فرشاد اکتسابی کارگردان مستند «خط‌القعر» که در بخش مستند بلند ملی و جایزه شهید آوینی هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و جزو فیلم‌های پر مخاطب این رویداد شد، درباره استقبال تماشاگران گفت: از آنجایی که مستندهای تاریخی کم‌تر مورد استقبال تماشاچیان قرار می‌گیرد، فکر نمی‌کردم که «خط‌القعر» پرمخاطب شود. مستندسازان بیشتر به سراغ ساخت موضوعات اجتماعی و موضوعاتی که مبتلا به جامعه مثل محیط‌زیستی هستند، می‌روند چراکه مستندهای مطالبه‌گر برای عموم مردم جذابیت بیشتری دارند.

از طرف دیگر مستندهای پرتره که به زندگی اشخاص می‌پردازند و مردم دوست دارند درباره‌شان بیشتر بدانند، بیشتر دیده می‌شوند. البته شاید جو زمانه باعث شده است که مردم به فیلم‌های تاریخی علاقه‌مند شوند.او ادامه داد: در مستند «خط‌القعر» سعی کرده‌ام که نگاه خاصی نسبت به این سوال داشته باشم که آغازگر جنگ ایران و عراق چه کسی بوده است، وقتی که از تماشاگران هم می‌پرسیدم چرا از فیلم خوش‌تان آمده است، می‌گفتند نگاه‌تان جانب‌دارانه نبود و به‌صورت منصفانه به این سوال پاسخ داده‌اید و ایرانی بودن‌تان بر این مساله تاثیر نگذاشته است. البته ما در مسائل تاریخی نمی‌توانیم نگاه صفر و یک داشته باشیم و سعی کرده‌ام هر حرفی که می‌زنم با سند باشد.

اکتسابی تاکید کرد: با ساخت «خط‌القعر» روی لبه تیغ راه رفته‌ام و چراکه وقتی تصمیم گرفتم این مستند را بسازم با خودم عهد بستم که من ایرانی نیستم و باید خارج از گود، باتوجه به اسناد و مدارک به جنگ ایران و عراق بپردازم تا مخاطبان درباره آن قضاوت کنند. از طرف دیگر خوانش تاریخی موضوعاتی مثل جنگ ایران و عراق به گرایش سیاسی هر مستندسازی بستگی دارد مثل محتواهای بسیاری که در هفته دفاع مقدس توسط فیلمسازان و شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود که هر کدام نگاه یکجانبه‌ای به این موضوع دارند و نقطه مقابل‌شان شبکه‌های ماهواره‌ای که آن‌ها هم خوانش‌شان به جناح سیاسی خودشان مربوط می‌شود.

کارگردان «ف- الف» تصریح کرد: شاید تماشاگرانی که فیلم را دیدند به این بخش نیز توجه داشتند که همه اطلاعات موجود در فیلم با سند مطرح شده است و من به‌عنوان کارگردان خود را حذف کرده بودم و اجازه دادم دو طرف قضیه اسناد خود را رو کنند و مخاطب به قضاوت درباره آن‌ها بپردازد.

اکتسابی2

او در پایان با اشاره به اینکه استقبال از هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نسبت به دوره‌های پیشین بیشتر شده است، مطرح کرد: مستندهای حاضر در این دوره از جشنواره دارای جسارت بالایی هستند نگاه تندی دارند و به خط قرمزها نزدیک شده‌اند از این نظر که فضا برای فیلمسازان شجاع باز شده است و اجازه دارند از دغدغه‌های‌شان بگویند. من شخصا فکر نمی‌کردم که «خط‌القعر» مجوز بگیرد اما این اتفاق نیفتاد.

منبع: هنرآنلاین