یادداشت همایون امامی درباره «هولاین در ایران»/ مستندی دیدنی

آفریده در «هولاین در ایران»، بخشی از اطلاعات موردِ نظرش را با گفتاری به صیغه سوم شخص مفرد، و بخشِ دیگر را از طریق مصاحبه با مدیران، کارشناسان و مسولانِ گنجینه موزه بیان میدارد. بخشِ عمده این اطلاعات به توضیح و تشریح ظرافتهای کاری، هنری هولاین به عنوان معماری با شهرتِ جهانی اختصاص یافته است.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، همایون امامی: هادی آفریده در «هولاین در ایران» به هانس هولاین معمارِ اطریشی و یادگارِ هنرِ او در ایران، که ایجاد موزه آبگینه است می پردازد، بنایی که در اصل، منزل شخصی و دفترِ کارِ احمدِ قوام نخست وزیر دورانِ قاجار و پهلوی بوده است. آفریده در «هولاین در ایران»، بخشی از اطلاعات موردِ نظرش را با گفتاری به صیغه سوم شخص مفرد، و بخشِ دیگر را از طریق مصاحبه با مدیران، کارشناسان و مسولانِ گنجینه موزه بیان می دارد. بخشِ عمده این اطلاعات به توضیح و تشریح ظرافت های کاری، هنری هولاین به عنوان معماری با شهرتِ جهانی اختصاص یافته است.
پژوهش فیلم توسط خودِ آفریده صورت پذیرفته است که با خود، نشان از دقت و توجه او به ظرائف تاریخی و باستانشناسی از یک سو و دانش - هنرِ معماری از سویی دیگر دارد.
آفریده در عین حال که می کوشد بر بیان اطلاعات علمی، تاریخیِ بنیانگذاری ساختمانِ موزه آبگینه و کاربری موزه ای آن متمرکز شود، ولی از حوادث اجتماعی سیاسیِ اوایل انقلاب که دستِ چپاول و تخریب را بر این سرمایه ملی می گشاید نیز غافل نمانده و آن را در فیلمِ خود ثبت می کند.
به این صورت که در همان روزهای پر تب و تابِ انقلاب، گروهی معلوم الحال، به این بهانه که از سوی کمیته صنف شیشه گران، آمده اند تا موزه را از دستان طاغوت پس بگیرند، به آنجا می آیند، چرا که آن را نه همچون سرمایه ای ملی، که همچون میراثی متعلق به خود می دانند. میراثی طاغوتی!
درخواستِ آنان با مقاومتِ مدیران و کارکنانِ موزه روبرو شده و مانع از ورودِ آنان در آن نوبت به داخلِ ساختمان می شوند، ولی چندی بعد وقتی کارمندان به سرِ کارِ خود می آیند با ویترین هایی مواجه می شوند که شیشه اشان شکسته شده و محتویاتشان به سرقت رفته است. نگهبان را هم مصدوم و زخمی در گوشه ای می یابند. یکی از مدیران موزه که همانند دیگر همکارانش با عشق به موزه و وجه فرهنگی تاریخیِ آن می نگرد، هنگامِ یادآوری این خاطره و بیانِ آن، بی اختیار به گریه می افتد. آفریده تمام این موارد را در فیلمش ثبت می کند.
محمدرضا تیموری فیلمبرداری و بابک بهرام بیگی تدوین فیلم را بر عهده داشته اند که کارشان بی نیاز از تعریف و تحسین مناست. شاهین پور داداشی صدابردار و مهرشاد ملکوتی نیز در زمینه طراحیِ صدا و صدا گذاری فیلم چهره شناخته شده ای در حرفه خود هستند، و همچنان بی نیاز از تعریف. موسیقی فیلم نیز انتخابی است از آثارِ موتزارت، امین الله حسین، محمدرضا درویشی و منوچهر صهبایی.
مجموعه این عوامل فیلمی دیدنی پدید آورده اند که باید دید و با سنجههای شخصی ارزیابی کرد.
«هولاین در ایران» ساخته هادی آفریده تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.