به پیشواز روز ملی سینما/

کتایون جهانگیری: سینما بدون پشتوانه فرهنگ بازنده است

کتایون جهانگیری: سینما بدون پشتوانه فرهنگ بازنده است

کتایون جهانگیری نویسنده و کارگردان گفت: ضروری است به مستندسازی به عنوان یک شغل و حرفه، هر دو نگاه شود یعنی مستندساز باید بتواند با شغلش درآمد کسب کند و سطح زندگیش کاهش نیابد ولی در عمل اصلاً اینطور نیست.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، کتایون جهانگیری نویسنده و کارگردان با بیان اینکه در حوزه مستند، کار خیلی سخت است حتی باید بگویم این روزها خیلی خیلی سخت شده تاکید کرد: هم در عرصه تولید با مشکلات متعددی مواجه هستیم و هم در عرصه پخش که در عمل بسیار محدودیت است.

کارگردان مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» به خبرنگار سینما صبا افزود: به حساب نیاوردن حق مالکیت برای تهیه کنندگان هم خودش مسئله است. در کل عشق به کار کافی نیست، لازم است شرایط هم مساعد باشد.

وی افزود: سینما بخشی از زندگی ما است که دنیای به تصویر کشیدن قصه‌ها و شکل دادن به فانتزی‌های انسان‌ها را بر عهده دارد. شاید آغاز سینما برای هر کس از همان زمان باشد که اولین بار روی پرده فیلم تماشا کرده؛ برای من از سن پایین یعنی از زمانی شروع شد که حتی نمی‌توانستم روی صندلی بنشینم. و البته از همان دوران کودکی یعنی حدود پنج سالگی با سینمای جدی مواجه شدم یکی از فیلم‌ها که در همان سن دیدم، «چگونه فولاد آبدیده شد»، است که هنوز بخشی از تصاویر انتهایی فیلم را به خاطر دارم.

کتایون جهانگیری گفت: من ابتدا از تئاتر کارم را به عنوان بازیگر آغاز کردم. حدود سال ۱۳۷۵ و بعد وارد سینمای حرفه‌ای شدم ابتدا به عنوان بازیگر و چون به کارگردانی علاقه داشتم وارد گروه کارگردانی شدم اینها که می‌گویم همه مربوط به بعد از پایان دوره تحصیلاتم است. دوره آموزش فیلمسازی انجمن سینمای جوان را که دیدم بعد از آن در سال ۸۰ اولین مستندم را با هندی کم خودم ساختم که در جشنواره فیلم کوتاه نمایش داده شد.

این نویسنده و تهیه کننده بیان کرد: هر فیلم خوب و خوش ساخت من را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به فکر وا می‌دارد. و دنیای سینما پر از آثار ارزشمند است که همه آنها می‌تواند به من درس دهد. من از یک شخص الگو نگرفته‌ام و هنوز دارم یاد می‌گیرم.
به اعتقاد این کارگردان فیلم خوب فیلمی ‌است که ذهن شما را درگیر کند. فیلم خوب شما را شگفت زده می‌کند و شما را وادار می‌کند که بنشینید و تماشایش کنید.

سه رکن سینمای موفق
وی افزود: سینمایی موفق است که سه رکن اقتصاد سینما، تخصص و فن آوری و هنر را در کنار هم داشته باشد. سینمای موفق هدف دارد. سینما یک کالا است پس شناخت مخاطب یک الزام است.

به گفته جهانگیری سینمای خوب بدون پشتوانه علوم انسانی، فرهنگ و البته نگاه جهانی یک سینمای بازنده و کوتاه مدت است. وقتی در مورد فیلم‌های تاریخ سینما حرف می‌زنیم، دارای این ویژگی هستند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: مستند «این خانه سیاه است» یک نمونه خوب است، فیلمی ‌انسانی با نگاهی جامعه شناسانه که هر فرد در هر نقطه از دنیا و با هر زبان و فرهنگ آن را لمس می‌کند. فیلمی ‌که با مخاطب صادق است و به مخاطب احترام می‌گذارد تا کاری شایسته را به نمایش بگذارد.

جهانگیری افزود: شاید برای شما سؤال باشد در مورد سینمای علمی‌ تخیلی که امروز خیلی مطرح و پرفروش شده، چطور؟ باید گفت واقعیت انسانی، جنگ خیر و شر، کمک به دیگران در اکثر این فیلم‌ها دیده می‌شوند. یعنی ارزش‌های انسانی. سینما با این ارزش‌ها و ترکیب فن آوری و هنر زنده می‌ماند.

جمعه 21 شهریورماه روز ملی سینماست.

منبع: خبرگزاری صبا