استمرار رویدادهای سرمایهگذاری، شرط کشف استعداد و رشد تولیدات مشترک
محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی استمرار رویدادهای سرمایهگذاری را شرط اصلی کشف استعدادهای نو و تقویت تولیدات مشترک خواند و بر ضرورت توسعه پیچینگ در سینما و انیمیشن تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد حمیدیمقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و عضو شورای سیاستگذاری «رویداد ملی سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه»، بر ضرورت گسترش رویدادهای پیچینگ برای تقویت حرفهایسازی تولیدات سینمایی و انیمیشن تأکید کرد.
وی با اشاره به نقش کلیدی رویدادهای پیچینگ در شکلگیری جریانهای نوین تولید گفت: رویدادهایی مانند پیچینگ میتوانند مسیر حرفهای شدن تولید فیلم و انیمیشن را شتاب دهند. ما نیز تمایل داریم چنین فضاهایی در کشور بیشتر ایجاد شود، زیرا درگیر فرآیند ایدهیابی، توسعه ایده و جذب سرمایهگذار برای تولیدات مشترک هستیم. در بسیاری کشورها سینما از نقطهای آغاز کرده و به تدریج به یک اقتصاد بدل شده و صرفاً وابسته به سوبسید فرهنگی نبوده است.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با تأکید بر اینکه برخی حوزههای فرهنگی با کوچکترین بازخورد عقبنشینی میکنند، افزود: جلسات سرمایهگذاری و کشف استعداد باید استمرار داشته باشد. شرکتکنندگان باید آموزش ببینند؛ از تکنیکهای ارائه و پرزنت گرفته تا اصول پیچینگ. اگر این مسیر ادامهدار باشد، دستاوردهای بزرگی رقم خواهد خورد. از این رو امیدوارم نخستین رویداد سرمایهگذاری بنیاد ملی پویانمایی هم بتواند موفقیت قابل توجهی کسب کند.
حمیدی مقدم در پاسخ به اینکه آیا برگزاری پیچینگ توسط بنیاد ملی پویانمایی اختلالی در تولیدات مرکز ایجاد میکند، توضیح داد: در مرکز گسترش سیاست ما مشارکت در تولید است. علاقهای نداریم یک فیلم صرفاً با لوگوی مرکز عرضه شود و حتی گاهی برای حمایت از فیلمساز از لوگوی خود عبور میکنیم. جهان امروز، جهان تولیدات مشترک است و دیگر تکلوگو معنا ندارد. در فیلمهای هنری چند لوگوی سرمایهگذار وجود دارد و این همان مفهوم سرمایهگذاری متناسب و مشترک است.
وی ادامه داد: سیستم پیچینگ به فیلمسازان کمک میکند منابع مالی را از مسیرهای مختلف تأمین کنند و هر شرکت با توجه به اهداف خود میتواند در مرحله تولید و عرضه مشارکت داشته باشد. مرکز گسترش همیشه به دنبال کشف استعدادهای تازه، بهویژه در استانها است و امیدواریم این رویداد هم استعدادهای جدیدی را به ما معرفی کند.
این عضو شورای سیاستگذاری رویداد ملی سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه درباره نکات کلیدی موفقیت در پیچینگ گفت: مهمترین اصل، شناخت شرکتها و نهادهای حاضر در پیچ است. ارائهدهنده باید بداند طرحش را برای کدام شرکت و با چه اهدافی ارائه میکند. اینکه یک نفر بدون هدف مشخص وارد جلسه شود، نتیجهای ندارد.
حمیدی مقدم تأکید کرد: فیلمساز باید به یک سؤال مهم پاسخ دهد که این اثر برای چه هدفی و چه مخاطبی تولید میشود و مخاطب کودک، نوجوان، بزرگسال است و برای نمایش در چه بستری خواهد بود، اگر اینها روشن باشد، سرمایهگذار بهتر میتواند همراهی کند.
وی استفاده دقیق و هوشمندانه از زمان ارائه را نیز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در ارائه ۱۵ تا ۲۰ دقیقهای باید نکات کلیدی، محتوا، روش اجرا، زمانبندی و بودجه دقیق گفته شود. سرمایهگذار بیش از هر چیز کنترل تولید و زمان پروژه را بررسی میکند. اگر این موارد شفاف باشد، پیچ به خروجی بسیار خوبی میرسد.
منبع: بنیاد ملی پویانمایی ایران