کارگردان مستند «شهسوار» معتقد است شکست تعدادی از پروژههای پرهزینه سالهای اخیر ثابت میکند که نگاه فیلمساز مهمتر از بودجه تولید اثر است.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، علی شاهمحمدی گفت: مستندهای ورزشی که ساخته شده از منظری درست روایت نشدهاند. این که چند فوتبالیست مقابل دوربین بروند، تعدادی تصویر آرشیوی انتخاب شود و در یک رویکرد فتو ژورنالیستی به زندگی یک ورزشکار پرداخته شود بدون این که رویکرد دراماتیک یا مستندداستانی وجود داشته باشد، فیلم درستی ساخته نمی شود.
وی ادامه داد: ما در زمینه مستند نیاز به پژوهش و فیلمنامه داریم. نمیشود در مستندسازی بدون فیلمنامه پیش رفت.
این کارگردان و استاد دانشگاه افزود: در هر مستندی که موضوع آن ورزش یا ورزشکار است میتوان رویکرد اجتماعی، انسانی و شاعرانه داشت، اما هیچ مقوله و پدیدهای از بستر اجتماعی و فرهنگی وسیاسی زمان وقوع خود جدا نیست. مستند هم این ویژگی را دارد.
کارگردان مستند «شهسوار» گفت: هر کارگردانی وقتی فیلمی می سازد خواه ناخواه المان های اجتماعی و سیاسی به اثر او راه می یابد و نمی توان این تفکیک را قائل شد که فیلمی صرفا ورزشی یا اجتماعی باشد.
شاه محمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تغییر هیچ دولت یا مدیری نمیتواند به ساخت فیلم خوب منجر شود. خلق اثر هنری، محصول نگاه درست، پژوهش و تلاش فردی فیلمساز است. باید با امکانات موجود و در شرایط فعلی به دنبال ساخت فیلم خوب بود. مستندها و فیلمهای سینمایی با بودجه های کلان و حمایتهای بسیار، ساخته شده و آثار قابل توجهی نبودهاند. لزوما بودجه و امکانات باعث ساخت یک فیلم خوب نمیشود.
منبع: خبرگزاری ایلنا