کارگردان «در جستجوی خانه خورشید» معتقد است ساز و کار اکران در سینمای مستند باید در یک شورا بررسی و برنامهریزی شود.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی, مهدی باقری و دکتر بهارک محمودی استاد دانشگاه درباره تصویر شهر در سینمای داستانی و مستند با هم صحبت کردهاند، در بخشی از این گفتگو که در خبرگزاری خبرآنلاین منتشر شده، باقری گفت: پیشنهاد من این است که شورای اکران سینمای مستند داشته باشیم. نه اینکه در شورا به این فکر کنیم به فیلمی اجازه بدهیم یا ندهیم. این شورا به اکران نظم بدهد، برنامهریزی کند که فیلمها چطور به دست مخاطب واقعیشان برسند. یکی از مشکلاتی که در سینمای مستند وجود دارد، این است که تلویزیون و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولیان تولید مستند، برنامهای برای فروش فیلمها نداشتند. بیشتر نقش حامی مالی را دارند و به موضوع توزیع و پخش توجهی نمیکنند. چند سال است که بلیت فروشی در سینمای مستند شروع شده و این موضوع جدی گرفته شده است.
وی ادامه داد: در سینمای مستند، واقعبینی بیشتر است. من بعد از افرادی مثل ارد عطارپور به سینمای شهری آمدم و علاقهمند شدم در اینباره فیلم بسازم. فیلمهای او یک تفاوت ویژه با اغلب تولیدات سینمای مستند در این حوزه دارند. این فیلمها نگاه سلبی به موقعیت موجود ندارند. اغلب فیلمها تاریخ را روایت میکنند تا اینکه تاریخ، چراغی برای آینده باشد. بعد از آقای عطارپور، مهرداد زاهدیان را داریم که او هم در حوزه شهری کار میکند. «میدان بی حصار» به تهیهکنندگی آقای عطارپور درباره میدان توپخانه است. شما را ارجاع میدهم به آغاز فیلم، فیلم در مترو شروع میشود. از مترو بالا میآید و میگوید اینجا جایی است که شیخ فضلالله نوری را اعدام کردند. فیلم یک دفعه تاریخ را به حال پیوند میزند و به تماشاگر میگوید تو یک شهروند تاریخی هستی. آقای عطارپور میگوید نگاهتان را به این شهر عوض کنید. این شهر هویت تاریخی دارد.