یکشنبه 25 مهر 1400   |   مستند ، جشنواره سینما حقیقت    |    مهدی شامحمدی ، مستند هجده هزارپا ، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

مهدی شامحمدی:

توجه مردم به مستند محصول «سینماحقیقت» است

توجه مردم به مستند محصول «سینماحقیقت» است

کارگردان مستند «هجده هزار پا» با اشاره به عمومی تر شدن تماشای مستند، تاکید کرد بخشی از این جریان محصول برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» است.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کارگردان «هجده هزارپا» در تازه ترین گفتگوی خود درباره مستندسازی گفت: مستندسازان تلاش کرده اند در تمام حوزه ها وارد شوند و فعال و دغدغه‌مند باشند؛ اما همانطور که گفته شد، موانعی سر این اثرگذاری بوده است. برخی، آثار مستند را به سیاه نمایی متهم می کنند. غافل از این که کار مستندساز نمایش سیاهی هاست. این که از سیاهی ها و نمایش آنها برخی سوءاستفاده می کنند مسئله ای دیگر است. البته این موضوع به تمام وجوه هنر مربوط است و مختص سینمای مستند و داستانی نیست؛ زیرا عده ای همواره از این به تصویرکشیدن سیاهی ها سوءاستفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: کار مستندساز این است که این سیاهی هایی را که از دید مردم و مسئولان دورمانده را به تصور بکشد و علاوه بر نمایش آن بسته به کیفیت تولید خود اثرگذاری متعاقبی را به همراه داشته باشد؛ اثرگذاری که می تواند در برطرف کردن آن سیاهی نقش بسزایی داشته باشد.




این کارگردان افزود: برای مثال مستندی به نام فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه (مرتضی پایه‌شناس) راجع به گروهک منافقین سال ۱۳۹۳ از تلویزیون پخش و پس از آن بارها بازپخش شد. در هر پخش مجدد مخاطبان بسیاری را به خودش جذب کرده است. یعنی هربار که پخش شده بسیاری آدم‌هایی که در مورد منافقین و این گروهک سوالاتی متعدد در ذهن داشته اند با دیدن این فیلم این مسائل برایشان حل شده اس. به گفته حبیب احمدزاده، نویسنده و فعال فرهنگی تاثیری که این مستند در تخریب چهره این گروه داشته از عملیات مرصاد در سال ۱۳۶۷ بیشتر بوده است.




شامحمدی گفت: متاسفانه همین گونه است. زیرا سینمای مستند با ژانر اجتماعی و روایت مشاهده گر جشنواره‌پسند شده و برای مستندساز درآمدسازی می کند و افتخارات مختلف را برای مستندساز فراهم می سازد. این مختص کشور ما نیست و در هم دنیال به همین منوال است. چنانچه اگر سایر مستندسازان در تمام دنیا را ببینید به همین شکل هستد و کانون‌های کوچک خود را در حوزه های محیط زیستی و فرهنگی دارند. رقابت و جریان اصلی در سینمای اجتماعی است؛ در دنیا ژانرهای سیاسی، فرهنگی و غیره در قالب مستندهای تلویزیونی دنبال می شوند. یعنی تلویزیون ها به شدت به سمت این گونه مستند می رود و پرده سینما و مخاطب جشنواره‌رو سینمای مستند اجتماعی را می پسندد.

 

وی ادامه داد: بخش زیادی از توجه عمومی و جدی گرفته شدن سینمای مستند، از سوی مخاطب عام تولد جشنواره ها و در راس آنان سینما حقیقت به عنوان نقشه راه مستندسازان بوده است. نقش این رویداد در جامعه ایران فوق العاده بوده و نشان داده تا پیش از این رویداد چه پتانسیلی در این سینما نهفته بوده و البته هدر رفته است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه خبر : http://defc.ir/Post/4220/