کارگردان مستند «اسرار زندان ابوسلیم» میگوید اکران دانشگاهها میتواند به ظرفیت مخاطبان «هنر و تجربه» بیافزاید.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محسن اسلام زاده مستندساز درباره اهمیت توسعه فعالیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: اینکه فرصت مناسبی برای اکران فیلم های مستند در این گروه سینمایی فراهم شود، اصل بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.
وی بیان کرد: معمولا و پیش از این آثار مستند سینمای ایران تنها فرصت نمایش در چند جشنواره داخلی و خارجی را داشته و هیچگاه این آثار به دست مخاطب نمی رسید که همین نبود فرصت مناسب برای تماشای فیلم های مستند، یکی از بزرگترین مشکلات سینمای مستند به شمار می رفت.
کارگردان مستند «تنها میان طالبان» توضیح داد: اکران مستند در فضای سینما برای عموم مردم و علاقه مندان به این نوع از سینما بسیار لازم است و می توان گفت گروه سینمایی «هنر و تجربه» از این نظر بسیار مهم است و باید چنین نگاهی در این سینما گسترش پیدا کند.
وی توضیح داد: سینمای «هنر و تجربه» علاوه بر اکران های سینمایی می تواند یک فاز جدید مانند فعالیت در فاز دانشگاهی برای خود تعریف کند، به عنوان مثال در دهه 80 مستندهای خوب و قابل توجه شناسایی شده و در دانشگاه های سراسر کشور اکران میشد. همین روند تا دهه 90 نیز ادامه داشت و در ادامه آن سیستم مالی این روند از نمایش ها شکل گرفت، به این معنا که دانشگاه ها برای نمایش مستندها ثبت نام کرده و برای دریافت نسخه اختصاصی مستند مورد نظر، وجهی را پرداخت می کردند.
کارگردان مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» بیان کرد: جالب این است که برخی از مستندها با اتکا به این نوع از نمایش برای صاحب اثر بازگشت سرمایه نیز دارد، فکر می کنم «هنر و تجربه» برای اینکه بتواند در زمینه اکران آثار مستند موفق باشد باید از چنین روشی استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه لازم است این گروه سینمایی، در کنار اکران های سینمایی، اکران های نخبه محور البته با ساز و کار مالی و حرفه ای را فراهم کند، ادامه داد: خوشبختانه با پایان دوران کرونا، دانشگاه ها با شور و حرارت کار خود را آغاز کرده و «هنر و تجربه» می تواند از این فرصتها استفاده کرده و براساس نیاز و علاقه دانشجویان آثار مختلف را برای نمایش به تشکلهای دانشجویی معرفی کند و در کنار اکران فیلمهای خود می تواند در زمینه فرهنگسازی موفق باشد.
اسلام زاده در پایان گفت: تصور کنید اگر سینمای «هنر و تجربه» از پتانسیل دانشگاه ها استفاده کند، یک اثر مستند می تواند در 100 شهر یا استان کشور نمایش داده شود، این درحالی است که برخی از شهرهای ما سینمای استاندارد برای نمایش فیلم ندارند و اگر سالنی هم داشته باشند بیشتر آثار گیشه به نمایش گذاشته می شود.
منبع: سوره سینما