کارگردان «انیمیشن ایرانی» معتقد است مرکز گسترش موفق شده به عنوان مولف در تولید انیمیشن کوتاه نقشآفرینی کند.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مهرداد شیخان که با مستند «انیمیشن ایرانی» در دوازدهمین جشنواره پویانمایی شرکت داشت، درباره اثرش گفت: مستند «انیمیشن ایرانی» مستندی تاریخنگار با موضوع تاریخچه انیمیشن ایران است. در این مستند به هفت دهه تولیدات انیمیشن ایران پرداخته شده است.
شیخان با بیان اینکه این سالها به رشد خوبی در آثار کوتاه و تجربی رسیدهایم گفت: همه این موفقیتها به همت انیمیشنسازانی بوده است که تولید این نوع آثار برایشان اهمیت داشته است. اما به نظر میرسد سینمایی انیمیشن راه نرفته بسیار دارد. انیمیشنهای کوتاه به سبب ساختار و نگاهی که سازندگان آنها دارند با نوع نگاه و انگیزه سازندگان آثار سینمایی انیمیشن تفاوت و فاصله دارد. این مختص هر کشوریست که در آن انیمیشن رشد دارد و به پیشرفت رسیده.
او در ادامه گفت: پیش از پاسخ به اینکه چطور میتوان از این استعدادها برای فعالیت در تولیدات سینمایی کمک گرفت و یا به آنها جهت داد، باید دید که آیا سازندگان انیمیشنهای کوتاه قابلیت و امکان آن را دارند تا اثر بلند تولید کنند؟ یادمان باشد انیمیشن سینمایی – مثل هر نوع فیلم سینمایی- پیشتر از آنکه مبتنی بر فرم و اصول ساخت انیمیشن باشد، بر اساس درام پیش می رود. درامی که از فرم انیمیشنی برای روایتش بهره میبرد. این یعنی سینماییساز انیمیشن بیشتر از آنکه تکنیک و فرم را بشناسد باید سینما را بشناسد و از امکانات آن آگاه باشد. من این را کمتر سراغ دارم.
شیخان با بیان اینکه جشنواره پویانمایی کارنامه درخشانی دارد گفت: هر دوره برگزاری این جشنواره به رونق انیمیشن ایران کمک کرده و باعث اعتلای آن شده است.
شیخان در پایان گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تولید انیمیشنهای کوتاه و تکتیکی در سالهای اخیر آمار و فعالیتهای چشمگیری هم در کمیت تولیدات و هم در کیفیتشان داشته و باعث شکلگیری جریانی مولف در انیمیشن ایران شده است و امیدوارم در تولیدات سینمایی هم سرآمد باشد.