کتاب «جهان درام، دریچهای به جهانهای ممکن» نوشته مهدی جوزایی با مقدمه دکتر احمد ضابطی جهرمی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مهدی جوزایی مستندساز ، پژوهشگر و نویسنده در معرفی کتاب «جهان درام، دریچهای به جهانهای ممکن» نوشته است: «... در این کتاب که در چهار فصل تدوین شده، به این پرسش محوری پرداخته می شود که آگاهی و بازنمود جهان در ذهن ما، چگونه تبدیل به شکل اموری مادی در جهان ممکن دراماتیک می شود.مقدمه ی چنین بحثی داشتن ملاک هایی برای تشخیص وجود ذهن و آگاهی در اشخاص یا موجودات دیگرست. از سوی دیگر بررسی امکان شکل گیری جهان های ممکن در درام مستلزم آگاهی از ساز وکاریست که به ما نشان دهد چگونه برخی از حالات ذهنی می توانند چیز هایی را که وجود ندارند ،بازنمایی کنند.در فصل اول این کتاب با اشاره به کاربرد مفهوم جهانهای ممکن در معنا شناسی موجهات ، مقصود از ضرورت و امکان تبیین میگردد.
در ادامه نسبت بین جهان های گفتمانی درام با جهان های ممکن بررسی شده و دیدگاه متنوع فلاسفه ذهن نسبت به مسئله ی آگاهی بیان می شود.در فصل دوم چند نظر گاه نسبت به مسئله ی اینهمانی شخصی مورد اشاره قرار می گیرد.سپس انواع حالات ذهنی و تمایز آن با انواع آگاهی تشریح می شود و درانتها به مقوله ذهن و زبان پرداخته می شود.در فصل سوم شناخت حیث التفاتی و تاثیر آن در ادراک مخاطب از جهان ممکن، آشنایی با ملاک های ثبات هویت شخصی و تبیین جهان های ممکن در درام بر پایه آگاهی پدیداری مورد بررسی قرار می گیرد.در فصل چهارم که طولانی ترین فصل این کتاب است ،با نگاهی به تعاریف مفاهیم بنیادین آگاهی موضوع وابستگی تجارب آگاهانه به فاعل شناسا مطرح می شود. این واقعیت که آگاهی از هستی شناسی اول شخص یا ذهنی برخوردار است و در نتیجه نمی توان آن را به چیزی فروکاست گام مهمی است در راستای ادراک این نکته که محتوای جهان های ممکن در تجربه آگاهی هر فرد غیر قابل دسترس است. سپس سه استدلال در باب ماهیت آگاهی بیان می شود.
در ادامه این فصل مفهوم بدن آگاهی تبیین می شود.مطابق این دیدگاه هر نظریه آگاهی باید این واقعیت را به حساب بیاورد که تمامی آگاهی از بدن آغاز می شود. و بعبارتی بدن زیسته مبنای آگاهی از جهان است.
در بخش بعدی این فصل با ملاک های ثبات هویت شخصی و انواع رویکردها به مفهوم هویت آشنا شده و مهمترین ملاک های ثبات هویت شخصی را مورد توجه قرار می دهیم. در انتها با جمع بندی فصول چهار گانه این نتیجه حاصل می شود؛انحایی که اشیا می توانند موجود باشند بعنوان وجودی در یک جهان ممکن مطرح است و جهان درام با بکار بردن استعاره های زبانی و بیانی امکان تصور و تصویر چنین جهانی را فراهم می کند.»
«جهان درام، دریچهای به جهانهای ممکن» را نشر گلاک منتشر کرده است.