شنبه 11 مرداد 1404   |   اخبار مرکز ، مستند    |    محمد قاسم پور ، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی

خاورمیانه بهشت مستندسازان است/ دریافت مجوز و کاغذبازی موانع تولید هستند

خاورمیانه بهشت مستندسازان است/ دریافت مجوز و کاغذبازی موانع تولید هستند

محمد قاسم‌پور کارگردان و مستندساز معتقد است روند ارائه مجوز تولید فیلم مستند بیش از آنکه کار را برای کارگردان آسان کند، انرژی او را صرف کاغذبازی (بوروکراسی) کرده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد قاسم‌پور گفت: امروز برای دریافت مجوز تولید فیلم مستند هم برخورد‌های سلیقه‌ای و هم کاغذبازی تجربه می‌شود و این در حالی است که فیلمساز باید انرژی خود را صرف روایت کرده باشد نه اینکه برای حل مسائل داخلی و بروکراسی بجنگد.

کارگردان «تعزیه آخر» افزود: نمونه چنین روندی در شرایط بحرانی نیز دیده می‌شود؛ در حالی که بحران‌ها و زمانی که زندگی روزمره به هم ریختگی داشته و هیچ چیز ثبات ندارد، مطلوب‌ترین زمان برای مستندسازی است.

این کارگردان متذکر شد: به همین دلیل است که مستندسازان دنیا می‌گویند خاورمیانه بهشت مستندسازان است. چرا که هر لحظه بحران‌های مختلفی از جمله کمبود آب و قطعی برق تا جنگ‌ها و مسائل اجتماعی اتفاق می‌افتد و هر یک می‌تواند بهانه‌ای برای تولید فیلم باشد.

قاسم پور افزود: با وجود اهمیت این موضوع متاسفانه مسئولان امنیتی، اجرایی و حتی فرهنگی ما اعتماد لازم به مستندسازان را ندارند و یا اهمیت مستند را نمی‌پذیرند. از همین روست که ما روایت درستی از بسیاری از اتفاقات و مسائل پیرامونمان نداریم.

کارگردان فیلم «چند شاخه گل مریم» با ذکر مثالی به شرکت دادن خبرنگاران در جنگ‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال آمریکا هر چند در حال تجاوز و حمله به کشور‌ها بود، اما در جنگ‌ها خبرنگاران را مشارکت می‌دادند تا آنچه می‌خواهند روایت شود. حتی در بمباران‌ها خبرنگاران آموزش داده می‌شدند و وقایع را ثبت می‌کردند.

 

بحران را با هدف نگرانی از آینده جلوی دوربین ببریم

این کارگردان دغدغه جدی خود را توجه به بحران‌های مختلف دانست و گفت: موضوعاتی مانند جنگ، محیط زیست، کمبود منابع و مسائل اجتماعی لازم است با بستر نگاهی به آینده جلوی دوربین برده شود.

خاورمیانه بهشت مستندسازان است/ دریافت مجوز، گرفتار کاغذبازی است////////

قاسم پور تاکید کرد: مثلاً اگر مردم از مسائل اقتصادی نگران هستتند لازم است در مستند‌ها هم بحران موجود و هم راه کار‌ها و راه حل‌ها گنجانده شود و مسیری که قرار است برای حل و فصل بحران طی شود، مطرح شده باشد.

کارگردان فیلم «صحنه آخر» معتقد است مشکل اصلی مستندسازان در تولید چنین فیلم‌هایی دسترسی به دیتا‌ها و اطلاعات لازم است و وقتی دیتا‌های لازم در اختیار فیلمساز قرار نمی‌گیرد، ناخودآگاه روایت منفی شکل می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد با تغییر نگاه مسئولان و توجه بیشتر به اهمیت مستند، فرصتی برای مستندسازان فراهم شود که بتوانند مشکلات موجود را جلوی دوربین برده و سطح آگاهی مردم را نیز افزایش دهند. چراکه با طرح واقعیت‌ها و انعکاس آن چه بسا مردم در حل و فصل آن بیش از پیش مشارکت داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آنا

لینک کوتاه خبر : http://defc.ir/Post/9294/%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87_%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA_%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D8%B3%D8%AA/