عقیل جماعتی کارگردان مستند «اژدهای کارون» گفت: اگر بستر اکرانهای عمومی نه فقط در پایتخت بلکه در سراسر کشور فراهم شود، سینمای مستند میتواند جایگاهی همتراز با سینمای داستانی پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، عقیل جماعتی، کارگردان مستند، درخصوص وضعیت سینمای مستند و چالشهای تولید فیلم گفت: اگر بستری برای اکرانهای عمومی فیلم مستند به صورت گسترده در سراسر کشور فراهم شود، قطعا سینمای مستند میتواند جایگاهی همتراز با سینمای داستانی پیدا کند.
جماعتی با اشاره به دشواریهای تبلیغ و معرفی فیلمهای مستند بیان کرد: در شرایط فعلی جهان و با بهروزرسانی لحظهای امکانات ارتباط جمعی و رسانهای، همراه با حجم وسیع اطلاعات موجود در فضای مجازی، تبلیغات برای فیلم بهویژه سینمای مهجور مستند، کار دشواری است. البته جشنوارهها یکی از ارکان مهم معرفی فیلم و فیلمساز هستند اما به نظر من هیچ چیز جز اکران عمومی نمیتواند سینما را رونق دهد.
این کارگردان درباره مهمترین معضل تولید افزود: اصلیترین مشکل فیلمسازی، مخصوصا در شهرستانها، امکانات تولید است. نبود ابزار بهروز، فرسودگی تجهیزات و یافتن افراد متخصص برای پیشبرد تولید، یکی از چالشهای اصلی من بوده و همچنان هست.
وی درباره مشکلات دسترسی به اسناد و آرشیو گفت: واقعیت این است که یافتن اسناد برای فیلم، خود هفت خوان رستمی است. ما با دو مسئله اصلی مواجهیم؛ اول نبود اسناد طبقهبندیشده در سازمانها و ارگانهایی که فیلمساز به آنها مراجعه میکند و دوم نبود ارتباط و همکاری میان نهادها برای تبادل اسناد و آرشیو. سینمای مستند ما از این مسئله آسیب فراوان دیده است و مستندسازان ناچار به استفاده از اسناد تکراری شدهاند.
جماعتی تصریح کرد: متاسفانه برخی فیلمها و اسناد موجود در تمام آثار مستند دوباره و دوباره تکرار میشوند. لازم است دیپلماسی قدرتمندی میان نهادهای تولیدکننده اثر و نهادهای صاحب اسناد شکل گیرد و اعتماد لازم ایجاد شود تا نیاز سینمای مستند برطرف شود. شخصا همیشه برای یافتن اسناد و آرشیو با دشواریهای زیادی مواجه بودهام.
این مستندساز مهمترین دغدغه خود را جنوب زادگاهش، استان بوشهر، عنوان کرد و افزود: سرزمینی که باوجود وسعت و استعدادش، آنچنان که باید دیده نشده است. مردم اینجا دایرةالمعارفهای شخصی از تجربه و زیست خود دارند که در قالب روایت میتواند جهانبینی جدیدی ارائه کند. جنوب، آوردگاه مهمترین و گرانبهاترین سرمایه ملی ایران را در خود جای داده است و این ثروت همیشه دشمنانی داشته و دارد.
وی گفت: کلیدواژههای من همیشه مقاومت، استعمار، عشق و خانواده بوده است. استعمار سرزمین من بارها مورد هجوم قرار گرفته و به گواه تاریخ، همواره با چشمان خیس و چهرههای مغموم سواحلش را ترک کرده است.
این فیلمساز همچنین در خصوص فیلم جدید خود «اژدهای کارون» توضیح داد: اژدهای کارون، همانطور که از نامش برمیآید، فیلمی درباره طبیعت و ماورا است. این فیلم، سلفپرترهای از کودکی من و همه مردم جنوب است. چگونه با اوهام و رموز حلنشده هستی متولد میشویم، رشد میکنیم و در نهایت فرو میافتیم. «اژدهای کارون» مجموعهای پژوهشی و احساسی است که در بعد اندیشه ماورایی و زیست مشترک ما با اوهام، منجر به کشف حقایقی شگرف میشود.
وی درباره نحوه همکاری نهادها در تولید فیلم افزود: ارگانها و نهادها شاید در حد نوشتن نامه خوب عمل کرده باشند اما حقیقتا شاید دغدغهای در معرفی اقلیم، جغرافیا و مردم نداشته باشند. در سرزمین من، حمایت اصلی مردم است. مردم پای کار ایستادهاند. در جزیره خارگ همه یکی هستن. صنعت، سنت، مدرنیته، شرکتهای نفتی و پتروشیمی، حتی نهادهای نظامی و امنیتی همه با مردم همگام هستند و در سختترین شرایط مانند جنگ دوازده روزه، پا پس نکشیدند.
جماعتی با قدردانی از تیم خود گفت: لازم است از تیم غواصی ستارههای خارگ با مدیریت رضا بهمئی که در شرایط سخت تصویربرداری فیلم را ادامه دادند، از سبحان ابوذر، تدوینگر فیلم که هنوز یک وعده خواب راحت ندارد و از رسول پولادی، تهیهکننده که تمام قد کنار پروژه ایستاد و همه مردم شریف جزیره مقاوم خارگ تشکر کنم.
این مستندساز با اشاره به اهمیت جشنواره سینما حقیقت بیان کرد: سینما حقیقت در این سالها برای معرفی سینمای مستند ایران زحمات بسیاری کشیده است. بسیاری از فیلمسازان به نام امروز سینمای ایران، از دل همین جشنواره به سینما معرفی شدند. به نظر من، سینما حقیقت باید گستردهتر شود، به شهرستانها بیاید و همزمان گفتوگوهایی درباره مستند برگزار شود. سینمای مستند واقعا جذاب است و مخاطب دارد؛ حقیقت میتواند پلی باشد میان مخاطب و فیلم و مسیر دستیابی به آن را هموار کند.
منبع: خبرگزاری برنا